Perjantaina 22.03.2019 avautui Porin Taidemuseossa Keräilijän katse nimisessä näyttelysarjassa Arto Jurttila –MIELEN SILMIN näyttely.
MIELEN SILMIN näyttelyä on suunniteltu taidealan asiantuntija Jukka Valkosen ja minun ideoinnin pohjalta yhteistyössä taiteenkeräilijä Arto Jurttilan, museon johtaja Esko Nummelinin ja intendentti Anni Venäläisen kanssa.
Kuraattorina näyttelyn suunnittelu alkoi tutustumisella yksittäisiin teoksiin ja kokonaisuuteen, josta kokoelma muodostui. Näyttelyn suunnittelu on aina myös tilallista hahmottamista ja tilan haltuun ottamista. Olikin erittäin ilahduttavaa huomata, että projektitilan näyttelyssä Ryömi, konti –viesti vauvuudesta vauvat konkreettisesti havainnollistavat tilan haltuun ottoa. Vauvat näyttävät miten tilaa hahmotetaan ei ainoastaan katsomalla vaan myös liikkumalla. Vauvojen eteneminen ja suuntautuneisuus, välillä epäröiminen ja palaaminen Ryömi, konti –näyttelyn videoteoksessa johdattaa katsojat luontevasti MIELEN SILMIN -näyttelyn teosten äärelle. Emma Helteen Merestä nousevan äiti veistoksen voi nähdä ajanmukaisena kuvana pakolaistilanteesta, mutta yhtälailla minulle tuon veistoksen viesti on äidin ja vauvan välisessä varhaisessa vuorovaikutuksessa, sen sisältämissä kehollisissa tuntemuksissa, eräänlaisessa affektiivisessa peruskudoksessa, joka niin usein piirtyy myös taiteen kieleen.
Anna Retulaisen maalauksissa liike on koko kehon ulottuvuuden reunoja tavoitteleva liike, kankaan ja materiaalin asettaman rajan ja vastuksen kehollista tunnistamista. Näyttelyn yhteinen nimittäjä saattaisi ollakin juuri liike: pinnan suuntainen liike, kolmiulotteista tilaa luova liike, painovoiman ja sitä vastustavan keveyden välinen jännite ja siitä syntyvä liike.